اقامت از طریق تولد

قبل از اینکه قوانین و شرایط اخذ تابعیت و اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند را شرح دهیم، باید به این نکته اشاره کنیم که کشورهای مختلف برای اعطای تابعیت به افراد از دو اصل خاک یا خون پیروی می کنند. اصل خاک به این معناست که اگر نوزادی در خاک کشوری متولد شود، حتی اگر والدینش تبعه آن کشور نباشند، نوزاد به‌عنوان تبعه و شهروند آن کشور به رسمیت شناخته می‌شود. اصل خون نیز به این معناست که اگر یکی از والدین نوزاد تابعیت کشور موردنظر را داشته باشد، نوزاد نیز از بدو تولد تبعه آن کشور محسوب می‌شود.

قانون اقامت ترکیه

ترکیه از قانون خون پیروی می کند و طبق ماده ۶۶ قانون اساسی کشور ترکیه اگر پدر یا مادر نوزاد تبعه و شهروند ترکیه باشند، نوزاد از زمان تولد شهروند ترکیه شناخته می‌شود. همچنین تولد نوزاد از پدر یا مادر ترک در خارج از خاک ترکیه این موضوع را تغییر نخواهد داد و همچنان نوزاد تبعه ترکیه است. اگر پدر یا مادر نوزادی که در خاک ترکیه متولد شده هیچ‌کدام شهروند ترکیه نباشند، نوزاد از بدو تولد شهروند ترکیه محسوب نمی‌شود. در این صورت والدین کودک لازم است مراحل قانونی را طی کنند تا فرزند آن‌ها بتواند تابعیت ترکیه را کسب کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد ویزای ازدواج در ترکیه، اینجا کلیک کنید.

مدارک لازم ثبت تولد نوزاد خارجی در ترکیه
اگر شهروند ترکیه نیستید یا دو تابعیت دارید، زمانی که کودک متولد شد به شما توصیه می شود که در سفارت یا کنسولگری کشور خودتان نسبت به ثبت تولد کودک خود اقدام کنید. این کار سبب می شود که شما بتوانید گواهی تولد از کشور خودتان را نیز داشته باشید. این نکته را ذکر کنیم که قبل از اینکه به سفارت کشور خودتان در ترکیه مراجعه کنید، در مرحله اول باید نسبت به ثبت تولد در ثبت احوال ترکیه اقدام کنید. زمان این کار 30 روز است و در صورتیکه زمان انجام کار بیش از 30 روز شود، مشمول جریمه خواهید شد.

برای انجام کارهای خود باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • گواهی تولد بیمارستانی که کودک در آنجا به دنیا آمده است
  • تکمیل فرم A اداره ثبت احوال
  • اصل و کپی از پاسپورت والدین کودک
  • سند ازدواج والدین ( ترجمه ترکی شود)
  • سند طلاق ( در صورتی که والدین از هم جدا شده باشند)
  • پرداخت هزینه ثبت مشخصات کودک در ثبت احوال ترکیه
  • دریافت گواهی تولد کودک از ثبت احوال ترکیه
  • ارایه گواهی تولد به سفارت کشور خود در ترکیه
طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top