اخذ ویزای کار کانادا

کانادا برای پویا نمودن بازار کار و جبران کمبود نیروی کار ماهر خود از سراسر جهان نیروی کار جذب می نماید. این موضوع باعث شده تا هر ساله ده ها هزار نیروی خارجی برای دوره‌های مشخصی وارد بازار کار کانادا شوند. و از این رو کشور کانادا به مقصد بسیاری از ایرانیان جهت مهاجرت نیز تبدیل شده است. ما در هلدینگ مهاجرتی دایانا مهاجر هر روزه با سوالات گوناگونی از طرف متقاضیان مهاجرت به کانادا روبرو می شویم. سوالاتی در مورد مهاجرت به کانادا و ویزای کار کانادا که نشانگر علاقه ایرانیان به مهاجرت به کانادا هستند.

  • اخذ ویزای کار کانادا

شرایط ویزای کار پس از تحصیل در کانادا
 
برای اخذ ویزای کار پس از تحصیل در کانادا باید:

  • یک دوره تحصیلی را در یکی از موسسات آموزشی کانادا به اتمام برسانید و این دوره نباید کمتر از 8 ماه باشد. 

  • در هر ترم تحصیلی دانشجوی تمام وقت کشور کانادا باشید

  • پاسپورت معتبر داشته باشید.

  • بیمه سلامت داشته باشید که اقامت کامل شما در کانادا را پوشش می‌دهد.

  • از موسسه آموزشی نامه داشته باشید.

  • انگشت نگاری انجام دهید.

  • معاینه پزشکی داشته باشید.

طبق قانون کانادا حتی اگر از یک مدرسه، کالج یا مدرسه فنی یا مدرسه‌ای که تحت قوانین استانی اداره می‌شود، فارغ التحصیل شده‌اید، واجد شرایط دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا هستید.
 
چگونه ویزای کار کانادا بگیریم؟
اولین سوالی که برای مهاجرت کاری به کانادا مطرح می‌شود این است که چگونه ویزای کار کانادا بگیریم؟ پاسخ این است که شما به چند روش می‌توانید برای اخذ ویزا کاری کانادا اقدام کنید اما در تمامی روش‌ها باید از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا درخواست ویزا نمایید.
به عنوان مثال یک شیوه برای اخذ ویزا کاری کانادا این است که از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی یا جاب آفر دریافت کنید. در این صورت باید هنگام درخواست برای ویزا مدرک LMIA ارائه دهید که در قسمت قبل درباره آن توضیح دادیم.
وقتی یک کارفرمای کانادایی به کارمند نیاز دارد، ابتدا باید موقعیت شغلی را در روزنامه‌های کانادایی اعلام کند. چنانچه پس از سپری شدن مدت زمان تعیین شده، هیچ شهروند کانادایی برای اخذ آن موقعیت شغلی پیشنهاد نداد، کارفرما مجاز است تا یک فرد خارجی را استخدام کند. نرخ بیکاری در کشور کانادا تنها 7.5 درصد است که نشان می‌دهد تعداد افراد بیکار در این کشور بسیار کم است. این باعث می‌شود مهاجران بتوانند از طریق اخذ ویزای کار به این کشور مهاجرت کنند. 
برخی روش‌های دیگر اخذ ویزای کار کانادا شرکت در برنامه‌هایی مانند برنامه C11 کانادا ، برنامه IMP کانادا  و غیره می‌باشد که در ادامه مقاله مورد بحث قرار خواهیم داد.

 
 
سیستم امتیازبندی در ایالت‌های مختلف کانادا فرق دارد اما در تمامی ایالت‌ها نیاز به نیروی کار ماهر وجود دارد.
 
سیستم اکسپرس انتری برای کار در کانادا
 
طبق سیستم اکسپرس انتری میزان مهارت افراد متقاضی در برنامه‌های اسکیلد ورکر (Federal Skilled Worker)، اسکیلد ترید (Skilled Trade)،  تجربه کلاس کانادایی (Canadian Experience  ( Class    و یا برنامه‌های استانی Provincial Nominee   PNP) ) امتیازبندی می‌شود. برنامه‌های اسکیلد ورکر، اسکیلد ترید و تجربه کلاس کانادایی فدرال بوده و برنامه PNP استانی است. هر دو این برنامه‌ها توسط دولت کانادا و اداره مهاجرت مدیریت می‌شود. طرح دیگری به نام آتلانتیک پایلوت (Atlantic Pilot) وجود دارد که به منطقه آتلانتیک کانادا اختصاص دارد و استان‌های نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، پرینس ادوارد، لابرادور و نیوفاندلند را شامل می‌شود. 
جدا از امتیاز بندی سیستم کل، هر ایالت کانادا هم شرایط کاری و سیستم امتیاز بندی خاص خود را دارد. اما نکته مشترک تمام ایالت‌ها این است که به دنبال جذب نیرو‌های ماهر هستند و این یک فرصت بزرگ برای کسانی است که با دارا بودن شرایط، قصد مهاجرت به کانادا را دارند. توجه داشته باشید که فاکتورهای مهارت، سن، مدرک زبان، مدرک تحصیلی، سوابق کاری و میزان سازگاری شما با محیط کانادا امتیاز جداگانه دارند. ممکن است امتیاز شما در یکی از این موارد پایین باشد ولی امتیاز بالا در یک مورد دیگر آن را جبران کند. ایالت‌های ساسکاچوان و بریتیش کلمبیا در حال حاضر فرصت‌های شغلی زیادی دارند و جزو مهاجرپذیرترین ایالت‌های کانادا هستند.  
در سیستم امتیاز بندی اسکیلد ورکر کانادا باید بتوانید از دو مرحله عبور کنید تا توانایی و تخصص خود را اثبات کنید. امتیاز مرحله اول 100 و حداقل نمره قابل قبول 67 است. شما تنها در صورت کسب امتیاز کافی از مرحله اول می‌توانید وارد مرحله دوم شوید. مهم‌ترین امتیاز شرکت در برنامه اکسپرس انتری این است که از همان ابتدا فرد متقاضی و همسر و فرزندان زیر 18 سال اقامت دائم کانادا را اخذ می‌کنند.

 

مهاجرت کاری به کانادا

1) شرایط برنامه اسکیلد ورکر
 
این برنامه برای نیروهای کار ماهر طراحی شده است که حداقل یک سال سابقه کار در یکی از مشاغل سطح 0، A  و یا B دارند. حداقل شرایط شرکت در این برنامه تجربه کاری ماهر و توانایی زبانی (حداقل CLB7) است. در صورت برخورداری از حداقل الزامات، سایر شرایط متقاضی بررسی و امتیاز دهی می‌شود. این شرایط عبارت از سن، تحصیلات، سازگاری با محیط کانادایی و پیشنهاد کاری می‌باشد. حداقل امتیاز شرکت در برنامه فدرال اسکیل ورکر 67 از 100 می‌باشد.
 

2) شرایط برنامه اسکیلد ترید
 
مهم‌ترین شرایط شرکت در این برنامه داشتن حداقل 2 سال سابقه کار تمام وقت (یا به میزان مساوی سابقه کار پاره وقت) در یک شغل ماهر (گروه شغلی سطح B) در  طول 5 سال قبل از درخواست و مدرک زبان (حداقل CLB4) می‌باشد. همچنین باید یک پیشنهاد شغلی معتبر برای اشتغال تمام وقت به مدت حداقل 1 سال یا از یک نهاد کانادایی گواهی صلاحیت در شغل مورد نظر داشته باشید.
 

3) شرایط برنامه تجربه کلاس کانادایی کانادا
 
مهم‌ترین شرایط شرکت در این برنامه عبارتند از:
حداقل 2 سال سابقه تمام وقت یا معادل آن در مشاغل سطح B در 5 سال اخیر
حداقل مهارت زبان CLB 4
 
 

4) برنامه‌های استانی کانادا
 
برنامه‌های استانی کانادا برای رفع نیاز نیروی کاری استان‌ها طراحی شده‌اند و هر استان شرایط و برنامه‌های مختلف دارد. معمولا برای شرکت در این برنامه‌ها شرایطی از قبیل تحصیلات، مدرک زبان و سابقه کار مطرح میشود.


چه کسانی به ویزای کار کانادا نیاز دارند؟
 
تمام افرادی که متقاضی کار در کانادا هستند باید ویزای کار این کشور را دریافت کنند. اما با توجه به هدف و برنامه متقاضیان ویزاهای کاری مختلف صادر میشود که از نظر مدت اعتبار و شرایط صدور تفاوت دارند. 

درصورتی که به تحصیل در کانادا علاقه مند هستید، اینجا کلیک کنید.

ویزای کار موقت کانادا

ویزای کار موقت کانادا (Temporary work permit) برای متقاضیانی صادر می‌شود که قرار است کمتر از 6 ماه در کانادا کنند. ویزای کار موقت کانادا در شرایط خاص صادر می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • قصد متقاضی از ورود به کانادا، کار و دریافت دستمزد است.
  • حقوق متقاضی باید در یک شرکت رسمی ثبت شود و در کانادا پرداخت شود.
  • حقوق متقاضی باید به یکی از بانک‌های کانادایی واریز و سپرده شود.  
  • محل اسکان متقاضی کشور کانادا باشد.

شرایط ویزای کار موقت
 
برای دریافت ویزای کار موقت کانادا باید اثبات کنید که هدف شما از رفتن به کانادا انجام یک شغل موقت و قانونی است و مجوز یا دعوتنامه کاری از یک کارفرمای کانادایی دریافت کرده‌اید. همچنین، کارفرما باید اثبات کند که به تخصص متقاضی در کشور خود نیاز دارد و استخدام او به نفع کانادا خواهد بود. شما به عنوان متقاضی باید قوانین کار موقت را بپذیرید و به آن متعهد باشید. 
از امتیازات مهم این نوع ویزا این است که می‌توانید تا چند سال دیگر هم آن را تمدید کنید. اگر بخواهید پس از پایان 6 ماه در کانادا به کار خود ادامه دهید، باید یک ماه قبل از پایان اعتبار ویزای کار، برای تمدید آن اقدام کنید. چنانچه بتوانید در طول اقامت موقت خود یک پیشنهاد کار طولانی مدت از یک کارفرمای کانادایی دریافت کنید، می‌توانید برای اخذ open work permit اقدام کنید. یادتان باشد برای اخذ این ویزا هم باید یک ماه قبل از پایان اعتبار ویزای موقت اقدام کنید. توجه داشته باشید که برای اخذ این نوع ویزای کاری هم باید مدرک تمکن مالی ارائه دهید.

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top